Marketing internetowy dla przewodników turystycznych i biur podróży

Ostatnio mam często okazję porozmawiać z właścicielami biur podróży i osobami wcielającymi się w rolę przewodników turystycznych. Branża turystyczna to wdzięczny obszar na marketing internetowy. Dlatego też sporo pomysłów na promocję w Internecie przychodzi mi do głowy za każdym razem, gdy dyskutujemy o możliwych kanałach i sposobach dotarcia do nowych klientów. Jak zapewnić sobie więcej rezerwacji usług turystycznych dzięki Internetowi? Jak docierać do osób, które decydują o wyborze kierunku wyjazdu i przewodnikach? Jak zróżnicować swój przekaz reklamowy online, aby dotrzeć raz do klienta VIP / B2B, a innym razem do turystów indywidualnych? Oto szeroki poradnik, jak podejść do tego tematu.

Zapraszam do lektury i kontaktu, jeśli chcesz porozmawiać o szczegółach i dopasowaniu pomysłów do swojej działalności.

Podstawowy marketing internetowy

Pierwszym tworem, który należy powołać do życia przy rozpoczynaniu działalności biznesowej – każdej, nie tylko turystycznej – jest strona internetowa. Wiele osób prześciga się w wymyślaniu fajerwerków na swoją witrynę w sieci. Po co? Coraz częściej im prościej, tym lepiej. Jak mawiał ktoś znany, sztuką nie jest komplikować rzeczy, ale doskonałość osiąga się usuwając zbędne elementy. Twój klient chce mieć fajnego przewodnika i spędzić fajnie czas, tak? Nie pokazuj mu więc, że potrafisz robić strony www na bogato, ale że znasz się na temacie oraz z Twoich usług korzystają klienci, który powracają i polecają Cię. A więc oto moje propozycje:

Strona internetowa pod turystykę

Turystyka strona internetowa

Zaczynamy od rezerwacji domeny, na przykład w nazwa.pl (wygodnie) lub ovh.pl (najtaniej, choć dla nieco bardziej zaawansowanych). Im prostszy będzie Twój adres w Internecie, tym lepiej. Oczywiście powinien przedstawiać / nakierowywać w jakiś sposób na charakter prowadzonej dzialalności, na przykład przewodnikbarcelona.pl lub barcelonapopolsku.pl (polecam zresztą Sebastiana jako przewodnika! :)

Razem z procesem rezerwacji domeny otrzymasz prawdopodobnie w tej samej firmie ofertę na hosting, czyli miejsce na serwerze pod swoją nową stronę. Możesz oczywiście zakupić też hosting w innej firmie, ale dobrze, żeby towarzyszył Ci ktoś obeznany z informatyką, aby wszystko poprawnie skonfigurować.

Niektóre firmy oferują oprócz miejsca na dysku także od razu kreator strony internetowej, dzięki któremu można poskładać własną stronę w sposób półautomatyczny. Jeżeli zależy Ci jednak na dopasowaniu witryny do swoich potrzeb, sugerowałbym jednak powstrzymać się od takiego zakupu – o wiele lepszym rozwiązaniem powinno być skorzystanie z własnego pomysłu i większej samodzielności w dostępie do kodu strony. Brzmi groźnie? Nie powinno – czytaj dalej.

Po zakupie domeny i hostingu otrzymasz trochę danych, takich jak ustawienia DNS oraz dane dostępowe do serwera i bazy danych. Dzięki temu będziesz w stanie wgrać pliki systemu zarządzania treścią, tak zwanego CMS.

Czym jest CMS – Content Management System? To nic innego jak prosty kreator własnej witryny, który posiada menu, formularze do dodawania artykułów/postów, a także zdjęć i filmów. Pozwala aktualizować strony bez konieczności znajomości technicznej strony Internetu. Dostępne są też różne wersje graficzne (skórki) dla Twojej strony, zatem będziesz w stanie dostosować wygląd witryny do swoich potrzeb. Jaki system CMS wybrać? Osobiście preferuję WordPress, bowiem jest najprostszy w użyciu dla moich klientów i ma mnóstwo opcji, w których każdy się połapie.

CMS turystyka

Od decyzji o zakupie domeny do uruchomienia własnej witryny – często wystarczy nawet niecała godzina! Dla kogoś, kto już raz to robił, operacja ta jest jak bułka z masłem. Jeśli potrzebujesz wsparcia i chcesz zrobić to raz i dobrze, z chęcią pomogę.

Treści na stronę internetową związaną z turystyką

Po odpaleniu swojej witryny potrzebować będziesz tekstów i obrazków, które poukładasz w podstrony, takie jak: O mnie, Oferta wycieczek, Referencje, Atrakcje turystyczne, Kontakt. Warto odpowiednio przygotować te atrykuły, aby zwierały tematy i zwroty dopasowane ściśle do oczekiwań odbiorców. W treściach tych powinny pojawić się takie zwroty jak „przewodnik po …” – za kropki podstaw miasto, w którym oprowadzasz lub „wycieczki …” – tutaj podmień na destynację turystyczną, w której Twoi klienci mogą spędzić wakacje. Jeśli zadbasz o umieszczenie słów kluczowych w treści, Twoja strona będzie zauważona przez wyszukiwarki, takie jak Google i Bing.

Szerzej o tym zagadnieniu, czyli content marketing, przeczytasz w innych moich artykułach.

Pozycjonowanie strony internetowej

Opublikowanie odpowiednich treści w serwisie www to dopiero początek pozycjonowania (czyli SEO) Twoich usług. Pozycjonowanie – w dużym uproszczeniu – polega przede wszystkim na regularnym pozyskiwaniu linków z innych serwisów. Dzięki temu Twoja strona wyskakuje coraz wyżej w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek, dzięki czemu potencjalni klienci łatwiej mogą natrafić na Twoją ofertę. Zasada jest prosta – im wyżej w Google jesteś, tym więcej osób zajrzy na Twoją stronę i skontaktuje się z prośbą o cennik.

Turystyka pozycjonowanie

Sporo czynności możesz wykonać samodzielnie:

  • analiza słów kluczowych za pomocą Google Trends i Google Keyword Tool
  • analiza strony internetowej przez W3C
  • dodanie zdjęć z odpowiednimi nazwami i znacznikami HTML
  • kontakt z organizacjami branżowymi z prośbą o dodanie linka do ich stron
  • poproszenie znajomych o dodanie linka z ich stron do Twojej (uwaga na tematykę i jakość ich stron!)
  • dodanie swojej firmy do katalogów firm (typu yellow pages)
  • rozesłanie zaproszeń do współpracy do mediów z prośbą o opisanie Twojej strony
  • nawiązanie relacji z blogerami podróżniczymi i zaoferowanie napisania artykułu
  • założenie i odpowiednie prowadzenie profili w mediach społecznościowych, np. Facebook, Twitter, LinkedIn

Jeżeli chcesz się tym zajmować, rób to samodzielnie. Jeżeli jednak napotkasz na jakiś z poniższych problemów, zastanów się, czy nie lepiej byłoby zlecić to działanie freelancerowi lub specjalistycznej firmie (nie musi to być duża agencja interaktywna):

  • brak czasu w szczycie sezonu (takie działania trzeba prowadzić przez cały rok i nie należy ich zaprzestawać)
  • brak zdolności pisarskich (dobry redaktor lub copywriter jest w stanie napisać interesujące teksty w rozsądnej cenie)
  • brak umiejętności technicznych (niekiedy zdobycie linka z innej strony wymaga sporo zacięcia i wypełniania skomplikowanych formularzy)
  • chcesz skupiać się na biznesie, na tym, na czym znasz się najlepiej (Ty profesjonalnie zajmujesz się turystyką, a ktoś inny zajmie się promocją w Internecie)

Skoro jesteś już na mojej stronie, daj znać, czy mogę Ci w tym pomóc – napisz do mnie.

Docieranie do klientów przez social media (media społecznościowe – Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram)

Dobrze zastosowane media społecznościowe, czyli z angielskiego social media, a z hiszpańskiego redes sociales, to świetne źrodło nowych klientów.

Social media turystyka

Dzięki aktywności na swoim profilu i udzielaniu się w społecznościach (np. na innych fan page’ach) możesz zaistnieć w świadomości turysty. Do klientów indywidualnych / B2C dotrzesz przez Facebook i Instagram, a także przez Twittera, Google+, Pinterest i inne. Do klientów biznesowych B2B i VIP prawdopodobnie szybciej przekażesz swoją ofertę poprzez LinkedIn oraz społeczności grupujące specjalistów HR czy kadrę zarządzającą przedsiębiorstw.

Dostępne są bezpłatne sposoby prowadzenia profili społecznościowych, takie jak publikowanie aktualności. Metody płatne dają nam do dyspozycji targetowanie (dopasowanie) reklam do konkretnych grup docelowych, takich jak osoby w konkretnym wieku, danej płci oraz z danymi zainteresowaniami. Umiejętnie zaplanowana i poprowadzona kampania marketingowa może być więc tania, szybka i skuteczna. Można próbować samodzielnie swoich sił na tym polu lub skorzystać z usług firm i osób zewnętrznych, które zwykle pobierają prowizję lub płaską stawkę za miesiąc.

Reklama w wyszukiwarkach (Adwords)

Pozycjonowanie zajmuje trochę czasu – zwykle do osiągnięcia pierwszych dobrych pozycji trzeba poczekać co najmniej kwartał. Istnieje możliwość wstawienia swojej reklamy do wyników wyszukiwania Google poprzez system reklamowy Adwords. Dzięki niemu możemy „przebić” innych reklamodawców i znaleźć się natychmiast na szczycie wyników. Trzeba będzie oczywiście zapłacić za to Google. Najistotniejsze dla działań poprzez Google Adwords będzie:

  • odpowiednie dobranie słów kluczowych dla kampanii
  • stworzenie chwytliwych reklam tekstowych i graficznych
  • przygotowanie dobrej strony docelowej (landing page)
  • zasilenie konta Adwords
  • monitorowanie kampanii, wyciąganie wniosków i poprawki w kampanii

Google przygotowało sporo materiałów edukacyjnych i kreatorów, które sprawdzą się dla prostych działań reklamowych. Przy zakładaniu szerszej kampanii, warto poradzić się specjalistów, którzy doradzą sprawdzone metody działania w Adwords.

Połącz promocję online ze światem realnym

Bezpośredni kontakt z klientem, który ma miejsce podczas zwiedzania lub wyboru oferty turystycznej, daje świetne możliwości przywiązania turysty do własnych kanałów internetowych.

Promocja turystyka

Zadbaj o to, aby adres Twojej strony internetowej oraz zachęty do polubienia fanpage’a na Facebooku znalazł się:

  • w mailach zapraszających, przypominających, dziękujących za pobyt
  • w folderze informacyjnym, który wręczasz na początku podróży
  • na kartkach pocztowych, które klient może wysłać do znajomych (zainwestuj w znaczki pocztowe, aby jeszcze bardziej ułatwić wysyłkę!)
  • na mapach
  • na fakturach i listach

Postaraj się ułatwić klientowi nawiązanie relacji z Twoją marką, a więc na przykład oprócz wydrukowania adresu słowa kluczowego na papierze, dodaj tam także kod QR, dzięki któremu klient będzie mógł odczytać go w mgnieniu oka przez swoje urządzenie mobilne.
Rób sobie zdjęcia z klientami i wrzucaj je na swoją stronę internetową / blog, a także profile społecznościowe. Pamiętaj, aby odpowiednio je tagować i oznaczać osoby, dzięki czemu informacja o wyjeździe dotrze do znajomych klienta. Świetnym przykładem jest profil na Facebooku Michała Marczyka, polskiego przewodnika po Walencji <- zobacz.

Aplikacje mobilne na smartfon i tablet

Interesującą formą promocji Twoich usług może być przygotowanie wraz z programistami (freelancerami lub firmą) aplikacji mobilnej do zwiedzania, która będzie dostępna na smartfon i tablet. Zadbaj o to, aby przewodnik mobilny zawierał wiele miejsc, mapkę, opisy i zdjęcia.

Przewodnik Mobilny

Aplikacja powinna powstać na systemy Android, iOS (iPhone oraz iPad), a także Windows Phone. Umieść w takiej apce swój banner reklamowy i poinformuj o możliwości zamówienia usług przewodnickich lub wycieczek fakultatywnych. Zamówienie takiej aplikacji może wydawać się kosztowne, jednak jest to coraz bardziej popularny sposób zwiedzania oraz niezatłoczony jeszcze kanał dotarcia do klienta. Jak mówi stara prawda biznesowa – Wyróżnij się albo zgiń!

Spokojnie, dla Ciebie też jest miejsce w Internecie. Zapraszam do odnalezienia go wspólnie – skontaktuj się ze mną.